Software-programmeur

Computerprogramma’s en games vallen onder het auteursrecht, als ze tenminste voldoende origineel zijn. Het zal in veel gevallen met name om bescherming van de broncode gaan, maar ook de grafische gebruikersinterface kan onder de bescherming van het auteursrecht vallen.

Programma’s of onderdelen daarvan die volledig functioneel bepaald zijn, en dus niet als een creatie kunnen worden beschouwd, zijn niet beschermd. Ook ideeën die aan de software ten grondslag liggen worden niet door het auteursrecht beschermd.

Auteursrecht geeft aan de maker het alleenrecht om het werk te verveelvoudigen en openbaar te maken. Dit geeft de mogelijkheid de creatie te (laten) exploiteren.
Als u software ontwikkelt in opdracht van uw werkgever, dan krijgt de werkgever het auteursrecht, tenzij anders is afgesproken.

In opdracht
Als u een game of andere software ontwikkelt in opdracht van een bedrijf waar u niet in dienst bent, dan krijgt dat bedrijf niet automatisch het auteursrecht. Het ontwikkelen is één ding, over het gebruik of de overdracht van het auteursrecht zal men aparte afspraken met u moeten maken. Zie verder Overdracht en licentie.

U kunt er natuurlijk ook voor kiezen uw programma's als 'open source' beschikbaar te stellen. Dit houdt in dat iedereen toegang heeft tot de broncode van een programma om die te verbeteren en te bewerken. Meer informatie hierover vindt u op de website van het Open Source Initiative.

Een opdrachtgever zal graag de beschikking willen hebben over de broncode van de software zodat deze in de toekomst aangepast zou kunnen worden. Dit is zeker het geval indien de opdracht voor zijn bedrijf 'op maat' is geleverd. Als u de broncode van de door u ontwikkelde software niet af wilt geven, dan zou u deze in bewaring kunnen geven bij een derde. Via een zogenaamde 'escrow-overeenkomst' kunnen u en de opdrachtgever dit regelen.

Nadere voorwaarden
Rechthebbenden op een computerprogramma kunnen in de bij het product horende gebruikersovereenkomst (‘licentie’) nadere voorwaarden opnemen. In de gebruikslicentie kunnen bijvoorbeeld de bevoegdheden van de rechtmatige gebruiker worden uitgebreid of beperkt. Zo kan er in de gebruikslicentie staan dat je het programma  op een X aantal computers mag gebruiken, of dat je het vrij mag kopiëren, veranderen en verspreiden.

Geen kopie voor privégebruik
In tegenstelling tot bijvoorbeeld teksten, films, foto’s en muziek vallen auteursrechtelijk beschermde computerprogramma’s (zoals software en games) buiten de regeling voor de privékopie. Voor computerprogramma’s is een apart hoofdstuk in de Auteurswet opgenomen (zie hoofdstuk VI van de Auteurswet). In deze regeling is uitdrukkelijk bepaald dat de privékopieregeling in de artikelen 16b en 16c niet van toepassing is op computerprogramma’s. Daarvan mogen dus geen kopieën worden gemaakt, ook niet voor eigen gebruik, tenzij de rechthebbende op het computerprogramma daar toestemming voor heeft gegeven.