Hyperlinken

Wat mag wel en wat mag niet?
  • Linktekst
  • Wat mag wel?
    Je mag in je blog of op je website een hyperlink plaatsen naar auteursrechtelijk beschermde werken, zoals een nieuwsartikel, een video of een blog van iemand anders. Maar dit mag alleen als die content toch al voor iedereen vrij toegankelijk was. Een hyperlink is eigenlijk niet meer dan een verwijzing naar de bron waar de content te vinden is, en verwijzen mag. Die bron moet dan natuurlijk wel legaal zijn. Legaal wil zeggen dat de content op de bronwebsite door de rechthebbenden zelf, of in elk geval met hun toestemming, beschikbaar is gemaakt.

    Een hyperlink mag ook een 'embedded link' zijn, waarmee je bijvoorbeeld een YouTube filmpje op je eigen website zichtbaar kunt maken. Het verschil met een 'gewone' hyperlink is dat een embedded link de content opent op jouw webpagina, maar de bron is nog steeds een andere server. Let op: embedden is dus echt iets anders dan content eerst downloaden en daarna op een andere website uploaden. Voor dat laatste heb je wél apart toestemming nodig van de rechthebbende.

    Wat mag niet?
    Je mag niet linken naar auteursrechtelijk beschermde content die illegaal (= zonder toestemming van de rechthebbende) geplaatst is. 
    Je mag met je hyperlink ook geen beperkende toegangsmaatregelen omzeilen, bijvoorbeeld door te linken naar content die alleen voor betalende abonnees beschikbaar is gemaakt of waar je een inlogcode voor nodig hebt.

    Hoe weet je of content legaal of illegaal is?
    Het aanbod op een website is legaal als de makers zelf toestemming hebben gegeven om hun werk via die site aan het publiek aan te bieden. Dat kan tegen betaling zijn of gratis, ook dat bepalen de makers zelf. Het is niet altijd even duidelijk te zien of de makers inderdaad toestemming hebben gegeven, ook niet als jij ervoor moet betalen. Om er achter te komen of content legaal of illegaal is, kun je kijken bij deze tips en aanwijzingen.

    Het kan weleens gebeuren dat je per ongeluk linkt naar content die toch niet legaal blijkt te zijn. Dat wordt een gewone consument niet snel aangerekend zolang het om een enkel linkje gaat. Maar van een bedrijf of professionele organisatie wordt wel verwacht dat ze zich ervan verzekeren dat hun links naar rechtmatig geplaatst materiaal verwijzen, zeker als ze met hun site directe of indirecte commerciële bedoelingen hebben. Als de rechthebbenden daar schade door lijden, kan de rechter oordelen dat die schade door het bedrijf moet worden vergoed.
    © Auteursrecht 2020